Paus... I need a break!

Jag behöver en paus, och jag behöver få skriva av mig, på svenska!! Gud vad skönt. Försvann nästan in i en värld som några jävla greker iklädda lakan har hittat på när de drack jäst vin och åt vindruvor och hade sex med unga pojkar. Hmmm, vad är det jag håller på att utbilda mig till egentligen? ;) Ja just det, Tomas är mig redan på spåren, jag är Hannibal Lecter Jr.

Idag känner jag mig glad. Känns som om jag har koll på saker och ting, livet går framåt på nästan alla punkter. Ett företag ringde mig igår och sa att de ville anställa mig som massör, ett företag som tackat nej en gång innan när jag erbjöd mig. Nu ringde de mig! Så nu är bollen på min planhalva! Här ska förhandlas!

Jag tränar regelbundet och har gjort det ett bra tag nu, 5ggr i veckan och det börjar synas! *väldigt stolt* Jag äter... bättre, men det kan bli ännu bättre. När ni alla kommer hit så måste vi äta pizza, det är bara så. Jag har ett Hba1c på 6.1 (långtidsvärde för blodsockernivå för diabetiker) vilket är så jävla perfekt! Skulle vilja ha 5.9 bara för att utöva uber pwnage, men det får vi se om 2 månader ungefär.

Jag tänkte nyss skriva en egen lista, som vi alla skulle svara på,  men det gick inge bra. Jag kom bara på två frågor. Men jag kan plugga samtidigt som jag tar upp eran dyrbara tid!

Idag ska vi lära oss om "Femur" som är vårat lårben.

Här är SINISTER FEMUR från en POSTERIOR VY.
(vänster femurben sett bakifrån)

image52

1. Caput Femoris (Caput = Huvud)
2. Collum Femoris (Collum = Hals)
3. Trochanter Major (Trochanter = Knöl)
4. Trochanter Minor
5. Skaftet på Femur. ( Bara dumma Amerikanare som markerar skaftet, för att de inte fattar vart det är annars)
6. Epicondylus Medialis (Epicondylus = Utbuktning vid sidan av ett ledhuvud)
7. Condylus Lateralis ( Condylus ledhuvud)

Eftersom jag vet att ni bara älskar sånt här så tar vi en muskel också! Som Bonus!

Jag har valt en av våra absolut största muskler som heter som heter Latissimus Dorsi.

Här är LATISSIMUS DORSI sett från en POSTERIOR VY.

image53

Ursprung:
* Fascia Thoracolumbalis
* Processus Spinosus (spetsen på ryggradskotan)
* Sacrum ( sitter mellan ryggradsslutet och svanskotan)
* Crista Iliaca (kanten på höftbenet)
* Costae 9-12 (Costae = revben 9-12)
* Angulus Inferior (nedre spetsen på skulderbladet) Det är bara 25% av Sveriges befolkning som har ett ursprung för latissimus dorsi just där. Olles egna tankar: EVOLUTION! Varför vi utvecklas så?, dont know! :)

Fäste:
* Crista tubercili minoris (Framsidan av överarmsbenet)

Funktion i Articularis Humeri: (axelled)
* Inåtrotation (vrida hela armen inåt)
* Adduktion ( dra in armen mot sidan av kroppen)
* Extension (föra armen framåt, utan att böja armbågen)
* Horisontal Adduktion (hålla armarna rakt ut i axelled och sen föra dem bakåt)

UniLateral funktion i Bål: (ländrygg och bröst)
* Lateralflextion (luta kroppen åt höger el vänster utan att böja bålen framåt eller bakåt)
* Roation Ipsilateralt (rotera bålen åt samma sida som muskeln sitter på)

Bilateral funktion i bål:
* Dorsalflexion (luta ryggen bakåt)

Jaha alla barn, det var dagens anatomi/osteologilektion.
Nu ska jag dricka kaffe och läsa era bloggar.

"Fake it till you make it!"
 - Adrian , Leg. Naprapat

/Olle


Kommentarer
Postat av: Per

Var är det man ska trycka för att folk ska tuppa av? Förutom skrotum...

2007-06-14 @ 22:26:29
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Shazbot

Det finns en artär i columna cercecalis som försörjer bakre delen av hjärnan med blod, kommer man åt den tuppar folk av på nån sec bara. :) Vi gjorde det nästan på en kvinna i klassen idag... that was funny! :D

2007-06-14 @ 22:38:46
URL: http://shazbot.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0