Grimslövs FolkHögskola - Hälso och Friskvårdslinjen.

Tänkte att i senaste laget ta tillfälle i akt att göra reklam för den linje jag läser. Det var meningen att jag skulle göra detta innan det var för sent att ansöka, men jag kommer alltid att vara jag :D

Jag valde för ett år sen att ansöka till en folkhögskola! Aldrig gjort det innan i hela mitt liv. Jag trodde att folkhögskolor var för folk som inte fick läsa på universitet. Jag hade ca 90 högskolepoäng på fickan men tänkte, äh, what the hell! Fick varma rekomendationer av en vän som läst samma linje. Jag sökte och blev kallad till Intervju. Bara där var det lite skillnad mot Universitetet. Jag fick komma på intervju och upptäckte att de som skulle intervjua mig var de elever som läste linjen nu! How cool is that? =) Jag kom in iallafall och i början var jag lite skeptisk. Det var ett helt annat sätt att läsa, inga prov alls och mycket studieansvar. Det kändes jätteflummigt.

På mitt schema hade jag lektioner som Motion, Kostrådgivning, Mental Träning, Testledarutbildning, Hälsa o Friskvård i samhället, Psykologi, Etik, Miljö, Massage, Örtkunskap (Herbalism!!:) Zonterapi och andra alternativa behandlingsformer. Vi har även vinterutbildning i Idre en vecka, lite "vildmarkskunskap" i form av lite vandringar, kanothajk och lite annat smått o gott.

Ju mer tiden gick och ju mer jag lärde känna mina klasskamrater ju bättre blev det. Nu har jag insett att detta året har jag fått den bästa klassen jag någonsin haft i hela mitt liv. Vi är 3 killar och 17 tjejer i åldrarna 22-46 (tror jag det var).
Det som lockade mig mest är ju att vi blir Certifierade MassageTerapeuter också! Inte nån fejkad Diplomerad Massör här, utan en äkta "Av branschrådet certifierad Massör". En sån utbildning kostar exakt 49.600kr att ta privat, vi betalar endast 3500:-

En annan kul sak är det som jag skrev innan. Vi som läser där nu är med och tar ut den nya klassen som ska läsa i höst genom intervjuer osv. Det är en mycket bra tradition måste jag säga!

Vad blir man då? Vad läser ni till?
Vi läser till Hälsoutvecklare/Massör/Hälsoprofilsbedömmare. Jag trodde att studier på Folkhögskola inte skulle väga så tungt i jämförelse med Universitet och att ingen skulle ha en aning om vad Grimslövs FolkHögskola var för någonting. I was very wrong. Vissa ställen, om man vet vart man ska leta, skriker efter "oss" och våra kunskaper, tom ända från Spanien ibland :) Så det är jättekul att känna att man är lite eftertraktad.

Besök Grimslövs FolkHögskolas sida.

Här är lite bilder på året som gått... och som snart är slut. :(

image37
Fredrik och Charlotte.

image38
Alla grabbar på linjen, Fredrik, Olle och Peter i Idre.

image39
Stackars Ida bröt nyckelbenet i Idre!

image40
Adde H och Eva Braun.

image41
Kanothajk 2007.

image42
Massage.

image43
Lite föreläsning.

/Olle

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0