Sweets for my sweet! Sugar for my blood!

Socker VS Sötningsmedel! Round one! FIGHT!

Idag redovisade jag och några av mina klasskompisar ett arbete vi gjort om Sötningsmedel. Tänkte dela med mig av våra djupt framforskade resultat med er läsare. Vi koncentrerade oss på sötningsmedeln Aspartam och Sukralos.

Kort om Aspartam:
Aspartam uppfanns 1968 av ett "evil corp" och kom till Sverige och USA 1980 ungefär. 1983 började Coka Cola använda det i sin sk Diet Coke. Trådsmala modeller gjorde reklam för Colan som man blev smal av att dricka. Faktumet är att det oftast är precis tvärtom. Aspartam stör kroppens Serotonim bildning/nivå. Serotonim är ett hormon som bla styr hunger och mättnadskänslorna. Konsumtion av Aspartam kommer resultera i att vi inte kan avgöra när vi är mätta utan kommer att äta mer än vad vi behöver. Detta kommer mer sannorlikt resultera i viktökning istället för minskning.

Kort om Sukralos:
Sukralos är en modifierad kloratom! Bara det tycker jag säger allt. När de gäller sukralos så är man väldigt osäker på dess effekter på kroppen, speciellt på lång sikt. Kroppen kan inte tillgodogöra sig klor så vi kommer kissa ut den. Den hamnar hos reningsverket som inte heller kan "rena" eller ta hand om den så den kommer hamna i vår natur, hence, vi dricker den igen! Ni fattar galoppen... runt runt runt åker de.

Vi frågade i våran studie 2 läkare, 1 dietist, och 1 Homeopat/Tandhygienist vad de tyckte om sötningsmedel. Homeopaten var utan tvekan mest insatt i ämnet. Läkarna var ändå diabetesläkare på en diabetesavdelning och de om några tycker man ska ha lite mer insyn i ämnet.
Det som chockade mig mest och som man aldrig tänkt på, eller inte jag iallafall, var att sötningsmedel är bra för folk med diabetes (som jag själv) osv, men det är ju inte det som man gör reklam för. Man gör reklam för att man kan bli smal eller iaf gå ner i vikt av skiten. Det enda man ser är "100% taste! No calories! eller NO Sugar!" Om man bara visste vilken skit man drar i sig istället.

Vad ska man då välja? Drick vanlig cola säger jag, men inte en liter om dagen, men kanske en liter i veckan? Drick ett stort glas vatten innan du börjar med Colan och ät en stor måltid.

Världen led för många år sen av matbrist/näringsbrist, idag dör folk av för mycket mat, eller näringsöverskott. Fetma och övervikt är den vanligaste dödsorsaken i USA just nu, ändå vräker man i sig. Sverige är inget undantag. Detta kombinerat med ett allt mer stillasittande samhälle kommer snart leda till en epidemi. Detta kan jag babbla om i evigheter, men då kommer ni sluta läsa.

image16

Ahhh yeah!

/Olle

Kommentarer
Postat av: caina

Vad tyckte Homeopaten om sötningsmedel då? Och ffa vad tyckte Tandhygienisten?
*rädd om mina tänder!*

2007-04-11 @ 13:22:03
Postat av: Per

Det stod i aftonbladet idag att de botat diabetes med stamceller. Fast det står det väl lite då och då, va?

2007-04-11 @ 15:51:43
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Mufflon

Jag tycker att man ska förbjuda stamcellsforskning.

Allt liv är heligt i vår herre Jesus Kristus ögon! Förutom diabetikers.

2007-04-11 @ 23:30:53
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Shazbot

Ja fy fan Mufflon! Diabetikers liv har ju naturen sållat bort redan!

2007-04-12 @ 07:27:18
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Ican

Allt är så artificellt ändå, jag ska odla min egen bark och äta.

2007-04-13 @ 23:37:41
Postat av: Shazbot

Jag vill köpa en kiwiodling på kuba och bara njuta av livet.

2007-04-14 @ 09:41:57
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Ican

I hear that XD

2007-04-14 @ 12:00:16
Postat av: Ican

2007-04-14 @ 19:52:34
URL: http://icans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0