Vart lägger du din Locus of Control?

Locus of Control är ett psykologiskt begrepp utvecklat av Julian Rotter på 1950-talet. Begreppet skulle kunna översättas ungefär som "vem bär ansvar för det som händer dig, enligt dig"? exempel: Om en person letar arbete men inte hittar något kan personen antingen säga: "Alla andra tar alla jobb, jag kommer aldrig hitta nått!" Detta är ett exempel på en sk "Extern" Locus of Control. Men "beskyller" omgivningen för att man, som i ex, inte hittar arbete. Samma situation fast för en person som har en "Intern" Locus of Control skulle ungefär säga: " Jag hittar inget arbete, jag anstränger mig nog inte tillräckligt hårt!." Statistik har visat att person med en Extern Locus of Control löper större risk att bli utbrända och gå in i väggen. Detta är något vi handskas med varje dag, utan att vi ens tänker på det. Fundera över det nästa gång du pratar med någon...

Vart lägger du din Locus of Control?

/Olle

Kommentarer
Postat av: Mufflon

Det var ett intressant begrepp. Men, kan det inte finnas situationer där det är tvärtom? Där det faktiskt kan vara sunt att ha Extern Locus of Control, och direkt skadligt att ha Intern Locus of Control? Om vi tar situationen att söka jobb som exempel, får man inget jobb så kan man resonera: "jag är värdelös, ingen kommer någonsin att vilja anställa mig för jag är så kass och kan ingenting". Då tar man själv hela ansvaret för sitt misslyckande, men det kan ju inte vara särskilt bra för självförtroendet? Sen så kan man resonera: "arbetsmarknaden är hård just nu, det är så många som söker varje jobb så det är klart att jag har svårt att få något". Då har man en extern Locus of Control men det känns ändå som ett rätt hälsosamt synsätt, och det kan ju till och med ligga något i det. Eller vad säger du? Detta var bara något som slog mig när jag läste texten ^_^. Det var en intressant text hur som helst, och det är bra att det ändå görs lite forskning inom psykologin.

2007-02-11 @ 15:57:29
Postat av: Shazbot

Jo, det är klart att det kan vara sunt att ha en Extern. Just här ville jag bara påvisa att det faktiskt, statistiskt sett, är större chans att bli utbränd och gå in i väggen med en Extern. Det var ganska klumpigt av mig att inte skriva att man kan ha en sund Extern Locus of Control. Klart man kan det. Liksom man kan ha en osund Intern LOC som du själv skrev! tack för din kommentar! ^^

2007-02-11 @ 17:50:15
Postat av: Jenny

Jag läste en liknande teori, bygger säkert på den du talar om. Förlorare med stark/låg självkänsla.

En del "förlorare" eller rättare sagt personer som oftast misslyckas med sina projekt skyller allt på omvärlden. Det gör att dom aldrig ser sin egen del i problemet och aldrig kan utvecklas.
Losers med dålig självkänsla vänder sig inåt och straffar sig själva. Och kommer inte heller någonstans.

Kanske någon slags sund mellanting vore bra?

2007-02-13 @ 22:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0