Betyg i all ära...

Hörde på nyheterna att Folkpartiet har ordnat så att lågstadieskolor kan föra in betyg, om man vill. Detta är ju helt vansinnigt! Jag fattar inte hur man kan sätta betyg på barn? Vi har nog med tryck på ungdomarna i högstadiet/gymnasiet där de dagligen brottas med självkänsla/förtroende, finnar, puberteten, läxor och betyg, ska man nu då säga till Kalle 8 år att han bara får en 2 i uppförande, medans Lisa som är jätteblyg och sitter knäpptyst hela dagarna får en 5? Barn måste få stöka, hitta på bus, tycka att läxor är skittrist, det är ju så man lär när man är liten! Inte genom att ens lärare ska sätta betyg på de små liven. Många av våra största tänkare och vetenskapsmän var jättedåliga i skolan, enligt lärarna. Det gäller ju inte att tvinga barnen lära på magisterns vis, utan för magistern att anpassa utlärningen efter varje barn. Den nya generationens lärare kommer vara mycket bättre på det är jag helt övertygad om.
Men för tusan! Sätt inte betyg på barn... nu väntar jag bara på att det ska införas skoluniformer med! >_<

Lars Lejonborg, damn you old man!

/Olle

Kommentarer
Postat av: lange

yo!
skoluniformer är nog inte så illa ändå. de behöver ju kanske inte se ut som på en del ställen i asien ('host'japan) med jättekorta kjolar mitt i vintern. på det stor hela är det dock inget jag tänker prata mig varm för. däremot betygen håller jag med om att man ska var lite mer restriktiv med. från och med högstadiet är det väl helt ok eller sista året på mellanstadiet så man har lite tid att vänja sig innan det väl gäller.

/slange

2007-01-31 @ 13:26:52
Postat av: lange

yo!
skoluniformer är nog inte så illa ändå. de behöver ju kanske inte se ut som på en del ställen i asien ('host'japan) med jättekorta kjolar mitt i vintern. på det stor hela är det dock inget jag tänker prata mig varm för. däremot betygen håller jag med om att man ska var lite mer restriktiv med. från och med högstadiet är det väl helt ok eller sista året på mellanstadiet så man har lite tid att vänja sig innan det väl gäller.

/slange

2007-01-31 @ 13:27:08
Postat av: Per

Jag tycker inte heller uniformer känns helt fel. Speciellt inte med den sjuka märkesklädesfixeringen ungar har nu för tiden :/

Men betyg tycker jag man kan stryka helt och hållet!

2007-01-31 @ 23:24:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0