För alkoholmonopolet i tiden.

För ett tag sen diskuterade jag med Matsu om det svenska alkoholmonopolet, då jobbade han där och inte jag. Jag tyckte jag förde ett bra argument när jag sa att det hade blivit lite alkoholkaos iett år eller så, sen ahde folk vant sig och det hade lugnat ner sig om vi släppt alkoholen fri, så att säga. Han tyckte dock att systembolaget var bra för man hade bra koll på hur mycket folk drack osv osv...

Idag, när jag också jobbar där tycker jag som Matsu, plus några saker till. Det kommer in rätt sunkiga personer och köper alkohol, och jag tycker det är bra att vi får neka dem att köpa om de är påtagligt berusade. Vi har ganska sträng ålderskontroll både på de som köper och de som hjälper till att bära. Sortimentet är jättebra! Det säger även de som vill lösa upp monopolet. Systembolaget får inte vara vinstdrivande, vi får inte syssla med merförsäljning (som tex spela musik i affären så folk köper mer), vi vinner inget på att rekomendera ett dyrt vin framför ett gott, för vi som jobbar har ingen aning om vilka viner som det är mest marginal på. Jag tycker att vårt monopol är en bra sak, men den är också jävligt unik. För inte så längesen hade vi nått som hette MotBok. Motboken var ett intyg man fick ansöka om som intygade att man var en fin och snäll medborgare och gjorde så man fick köpa alkohol :)


Men inte bara på denna nivån är Systemet en bra sak. Idag jobbade jag 9h enligt schema. När jag steg upp kl 8 kände jag hur omotiverad jag var. Jag åkte till jobbet och hade glömt att varje fredag är det vinprovning på morgonen! :D (och ja, vi får inte svälja vinet, vilket man inte gör vid riktig vinprovning) Jag kan inte mycket om viner, men idag har jag lärt mig mer än jag gjort på väldigt länge. Vi smakade 2 vita och 3 röda. Sen flöt dagen bara på och vipps var kl 19:30 och jag fick gå hem. Jag är jätteglad för mitt jobb där och hoppas så innerligt att jag kan kombinera det med Masserandet i framtiden.

På söndag åker jag upp till Eskilstuna för mormors begravning och renovering av sommarstugan, hemma åter på onsdag.

PS. Min Last.FM Weekly får Cain stå för nu då jag inte sitter vid min dator alls längre, så musiken är inte min :D.DS

/Olle


Kommentarer
Postat av: Per

Ja det är jävligt bra som det är. Samtidigt är det så jävla pinsamt att vi inte skulle kunna hantera om spriten "släpptes fri". Vuxna människor liksom, som inte ens har självbevarelsedrift nog att inte supa ihjäl sig. Har jag sagt att jag hatar människor? =D
PS. Tur för dig!

2007-07-06 @ 22:47:31
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Mufflon

Ja, statens spritmonopol är jättebra! Synd bara att alliansen vill sälja ut statliga Vin & Sprit, så att vi blir av med sköna svenska märken som Absolut Vodka. Systembolaget vågar de inte röra iaf, inte ännu.

2007-07-07 @ 10:23:35
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Dase

Så sant, folk tror att Storebror finns till för att hindra folk från att ha kul. Storebror ser till att ni TROTS att ni är korkade överlever vardagen.

2007-07-07 @ 10:53:53
Postat av: Jenny

Människosläktet är ganska pinsamt. Jag är vänster och liberal och allt sånt, men herre jävla vad dumt folk det finns.
Sen tror jag att i grund och botten är vi självdestruktiva, själviska och vi har byggt upp vår civilisation mycket snabbare än vad våra kroppar och instinkter har hunnit med.
Vi är helt enkelt inte utvecklade nog att hantera fri sprit, fria val och oss själva.

2007-07-07 @ 10:57:02
Postat av: Anonym

Jäjä.. My music sucks.. So?

2007-07-11 @ 21:56:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0