Släng bort alla pipor och sprutor o skit...

... nu går vi ut och ANDAS!
/Hazzan, p3

Nu har jag inte bloggat på skitlänge! Men jag har nästan inte ens ett hem, och ännu mindre tillgång till min dator som jag vill. Sen jobbar jag som fan också, och nu har jag slut på ursäkter. Så nu ska jag blogga om en sak jag tänkt på sen jag åkte hem från Skövde, hem från Peter och Jenny.

I bilen på vägen hem lyssnade jag på P3:s Rond. En debattprogram som de sänder en gång i  veckan tror jag. De debatterade runt om man ska ge ut rena kanyler till narkomaner. Regeringen har gett klartecken till varje kommun och landsting att införa detta för att förhindra spridnignen av HIV bland narkomaner. Men kommunen och Landstingen måste vara överrens om beslutet. (exakt hur det funkar vet jag inte, om de båda röstar o sen jämför man eller vafan) Endast på två ställen i Sverige ger man ut rena kanyler gratis. Malmö och Lund. I Umeå kommun vill man införa detta, men landstinget är emot och därför blir det inga kanyler. Argumenten emot är att man tycker att man uppmuntrar folk till att knarka. ?? What? Säger jag.
Olles analys: Ur ren ekonomisk synpunk borde det ju vara vettigare att ge ut rena kanyler. Om man nu tror att folk börjar knarka eller knarkar mer för att det finns rena kanyler att tillgå, måste det ju ändå vara en vinst att ge ut dem. Om en person får HIV kommer den kosta så mycket mer än en ren kanyl. Personen ska ha bromsmedicin och mycket annat för att den så sent som möjligt ska utveckla AIDS. En ren kanyl som ges ut av staten uppmuntrar inte folk till att knarka mer eller börja knarka. En man (som är emot förslaget) från KRIS  (Kriminellas Revanch i Samhället) sa att "man får inte underlätta för narkomanerna genom att ge dem rena kanyler". Vad är det för inställning? Det är ju just det vi måste göra i den här frågan. Hade regeringen velat ge ut gratis knark hade jag förstått om han sagt så. Att ge ut kanyler löser inte knarkproblemet och det spär inte heller på det. Det enda det gör är ju att förhindra att folk får HIV genom att de alla använder samma kanyl, om och om igen. Han sa ytterliggare, när han ombads kommentera den goda effekt kanylutdelnignen hade haft i Malmö och Lund, att "att ge kanyler till narkomaner löser inga problem, då kanske de har sex ist, ska vi förbjuda det också då?" Då började jag undra vad detta var för kille egentligen. Han får det att låta som att narkomaner är sinnesberövade djur som vill sprida HIV. Det känns som om han inte riktigt förstår hela meningen med att ge ut kanyler. Han verkar tycka att om det inte får människor att sluta med knark så ska vi inte göra det. Själva knarkandet är ju inte frågan här, utan att folk blir smittade av HIV för att de har en enormt beroende.
Näe, ge ut gratis kanyler säger jag, om det visar sig sänka antalet människor som blir smittade med HIV.

image55
Stims!

/Olle

Kommentarer
Postat av: Dase

Agreed. Jag har svårt att tro att nån som är jävligt sugen på knark men inte testat tänker "Ja jävlar, gratis kanyler, nu ska här knarkas!!!".
Med samma logik propageras det även för kondomer för att minska spridningen av HIV så om man ger knarkarna både kanyler och kondomer så är de ju helt säkra liksom, smidigt tycker jag. Om man nu inte kan använda kondomer till något slags knark, det skulle ju kunna se ut som att man uppmuntrar dem att knarka!

2007-07-20 @ 08:46:26
Postat av: Mufflon

Haha, om knarkarna får rena kanyler så börjar de säkert ha sex istället. De jävla ligisterna! Killen från KRIS verkar rätt smart. För övrigt så låter Kriminellas Revansch i Samhället mest som nån slags superskurk-organisation.

2007-07-20 @ 10:01:25
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Per

Det är ju samma debatt med kondomer. För vissa anser att det uppmuntrar kids att ha sex om de får gratis kondomer.
Jag är kluven i frågan. Misantropen i mig vill gärna tycka att man inte ska dela ut gratis kanyler, och sen inte heller hjälpa dem som knarkat sig till hiv, utan istället peka på dem och säga "haha! Sådär skulle du inte ha gjort! Nu är du så jävla körd!". Men min humanistiska sida är nog lite starkare, så det bästa är nog att ge dem gratis kanyler i alla fall =)

2007-07-20 @ 15:06:34
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Dase

Man vill ju gärna peka finger åt folk som inte har det så lätt, men man blir så trött i fingret :(

2007-07-20 @ 17:42:29
Postat av: Chiquita

Passade på att prata lite löst med en färdtjänstpassagerare som är nykter missbrukare om frågan kring gratis kanyler och fick intrycket att narkomaner i viss mån oroar sig för smittoriskerna som smutsiga kanyler innebär. Men suget efter mer skit gör att de mest får ångest över sin oro och känner att de behöver en till sil för att döva ångesten. Och gökar gör de redan nu, men det verkar inte som om sexlusten stiger nämnvärt ifall man använder rena kanyler istället för smutsiga...
I think you catch my drift...

2007-07-26 @ 00:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0