Ni är så jävla körda... äntligen! ... tror jag

Nu håller vi alla tummarna för att Iran ska klämmas åt lite extra när det gäller "AtomENERGI" frågan som de själva vill uttrycka det. På lördag (idag) ska FN rösta om man skall införa skärpta santioner mot Iran. Kan vi inte dra åt svångremmen lite ytterliggare och kolla på deras mänskliga rättigheter? Jag skrev ett paper om detta när jag läste juridik och det man fick reda på är jättehemskt! En kort lista av bara några få saker som är helt oacceptabla!:

1. Kvinnor i Iran ärver bara hälften av vad deras manliga syskon gör.
2. En kvinna i Iran kan inte välja att skilja sig, det kan bara deras män.
3. Kvinnor är inte tillåtna att resa någonstans utan tillåtelse av en överordnad man.
4. En kvinnas vittnesmål räknas bara som ett halvt vittnesmål från en man.
5. Kvinnor tillåts inte ens att vara dommare i det Iranska "rätts"sytemet.
6. Skulle en man välja att skilja sig från sin kvinna så hamnar vårdnaden av barnen automatiskt hos mannen.

Jag frågade mig själv när jag skrev mitt paper varför man väljer att behandla kvinnor som man gör enligt Islam. Världen runt om Iran trycker på mer än någonsin för att de ska sluta, men efter mera research inser jag att det antagligen aldrig kommer hjälpa, snarare bara göra det värre. Det är tack vare dessa "regler" som Islamister är bättre än "oss", dessa regler gör dem unika och antagligen för dem närmare gud. Så länge världen runt om dem kritiserar dem för deras regler kommer deras tro och hängivelse till att följa dessa regler bara bli ännu starkare!
Jag är verkligen för religionsfrihet, men undrar hur många kvinnor som skulle välja Islam om de fick göra ett fritt val.

En artikel om de skärpta sanktionerna mot Iran finns på DN, och mer att läsa om kvinnors rätt i Iran finns här.

image3

/Olle

Kommentarer
Postat av: Ican

Lite lustigt iochmed granskningen av deras religion där kvinnor från grunden var att respekteras och vördas. Men jag antar att maktspel överkommer allt?

2007-03-25 @ 09:11:04
Postat av: Ican

Lite lustigt iochmed granskningen av deras religion där kvinnor från grunden var att respekteras och vördas. Men jag antar att maktspel överkommer allt?

2007-03-25 @ 09:11:58
Postat av: Anonym

Jag vet faktiskt inte om jag ska vara helt ärlig. Jag har inte läst den men det känns ju ännu mer fel om det du säger stämmer, ska kvinnor vördas och respekteras så kan de ju inte ens sin egen religion! Det spelar för mig vad än deras religion säger om hur kvinnor ska behandlas, det är så jävla fel som de gör nu. För att citera Fronda: "Är inte guds bästa barn men jag kan skilja på rätt och fel!, världen är förpestad, döende men folket vägrar se!"

2007-03-25 @ 12:48:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0