You want some cheese with that wine?

En av DNs nyheter idag är en väldigt massa gnäll från artister, regissörer, låtskrivare och författare. De gnäller på den gällande lagstiftningen för nedladdning. Jag skriver gnäll för att det känns som det. Jag tycker upphovsrättslagen är en bra sak, egentligen är det ju ganska självklart att man inte ska få tillgång till sådant som andra skapat, gratis. Men samtidigt kan jag känna att nu är det såhär, och det blir bara en jälva massa gnäll. Men nu har det gått så långt att jag tror beslutsfattarna är lite rädda för vad som ska hända om man "lätt" kan sätta dit folk som laddar ner/upp. För idag är fler som laddar ner/upp än folk som inte gör det tror jag nästan. Det är så jävla lätt att alla gör det. Skulle man då kunna sätta dit dessa personer skulle en jävla massa folk få skulder och hamna i i register. Det är ju inte heller nått man efterstävar i ett land. Det funkar inte att skrämma folk till rätta här. I artikelns ingress kan man läsa:

Vi är många som tigit länge för att slippa hatattackerna från notoriska fildelare. De folkvalda fegade ur som opinionsbildare i upphovsrättsdebatten. Vi upplever att det politiska ansvaret brustit. Få svenska beslutsfattare vågade stå upp mot piraterna som tog sig rätten att gratis använda det som andra skapat. Även vi artister och författare har varit tysta länge för att slippa påhopp och hatattacker från den lilla men högljudda piratgruppen. Låt nu regeringens lagförslag bli startpunkten för en debatt om upphovsrätten och kulturskaparnas rätt att skörda frukterna av eget arbete.

Jag tycker detta på något sätt är ett utvecklingssteg, men alla gamla artister, som skrivit under artikeln, vill att det ska vara "som det var förr" när ingen kunde dela filer, för det gick helt enkelt inte. Nu har utvecklingen rusat fram i en otrolig fart och det gäller att anpassa sig. Detta ställer enorma krav på artister och producenter. Nu får man komma på nya sätt att slåss om potentiella "köpare". Det tycker jag är bra, i en sån här bransch.
Jag såg att personer som Per Gessle och Niklas Strömstedt har skrivit under artikeln... ! ... alltså... eh, VARFÖR LADDAR FOLK NER DERAS MUSIK? :D Det kan man verkligen fråga sig, eller jag frågar mig det iaf.

Man skriver i artikeln att det är så synd om de unga musikerna för de lider mest av det hela, men ingen ung artist är med och skriver under artikeln, utan de som är med och skriver under är de som är har en rejäl hög med pengar redan men tycker att högen borde vara liiiite större. Colin Nutly, Per Gessle, Peter Dalle, Mikael Persbrandt för att nämna några få på listan... Jag tror verkligen inte att de "lider" av ekonomisk kris på något som helst sätt.

Jag tror att de som presenterar all denna fakta om "pirater" på nätet fortfarande tror att varje nedladdning är en som skulle köpt skivan, filmen eller whatever istället, men så är ju verkligen inte fallet! Snarare tror jag att tack vare nedladdning har människor upptäkt band som de aldrig någonsin skulle lyssnat på annars.

Som det ser ut nu så kommer man inte komma åt problemet genom en lagändring eller en lagskärpning, tror jag. Utvecklingen tog stormkliv framåt och nöjesindustin hann inte med i svängarna, nu är det som det är och vad de än gör så kommer fildelare att fortsätta dela och komma på nya kryphål i lagen. Att de som verkligen är höginkomsttagare går ihop och skriver en artikel på DN.se blir ju bara löjligt. Jag skulle vilja se äkta siffror på hur mycket skivförsäljning eller filmförsälljningens medelvärde har ändrats. Bara svart på vitt, så här mycket sålde vi innan fildelningen fick sitt uppsving, och så här mycket sålde vi innan. INTE siffror som visar hur mycket pengar VI "HÄVDAR" ATT VI MISSAR VARJE GÅNG NÅGON LADDAR NER EN FILM/LÅT. Det finns ju klart en massa faktorer som kan påverka detta resultat, men ni förstår nog.
Nu pratar jag mest om musikindustrin... film och bokindustrin är ju kanske lite annorlunda men i det stor hela tycker jag att man bara kan luta sig tillbaka och se hur det går, för jag tror att de flesta redan tagit ställning i frågan för det är så jävla lätt.


Googlade "fildelare", och tog första bilden... ;)

/Olle

Kommentarer
Postat av: Per

Jag skrev först en skitlång kommentar här, men sen tänkte jag att jag när det blir så mycket så använder jag nog min egen blogg till att få utlopp för alla mina tankar och idéer istället för att ta upp massa plats här, hehe.

Så jag nöjer mig med att säga:

Bra skrivet!

2008-11-13 @ 18:50:54
URL: http://naifuzan.blogg.se/
Postat av: Shaz

Tackar! :D Ja, skriv du med!

2008-11-13 @ 19:37:05
Postat av: Osto

Det var men en massa gnäll ja. Get with the fucking program. Såg inte E-type på denna listan dock. Är han död?

2008-11-13 @ 19:59:07
Postat av: Mufflon

Ja, bra skrivet!



Osto: Jag tror det. Jag har inte sett honom på flera dagar iaf.

2008-11-14 @ 10:06:25
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Dase

Grejen är att piratkopiering har förekommit rejält mycket längre än vad fildelning har. Redan på 80-talet skrev verkligen folk på sina skivor att "Piratkopiering dödar musikbranschen!!!" i hopp om att folk skulle sluta kopiera. Och se på fan, musikbranschen är idag livskraftig trots allt. Även på den gamla goda tiden, innan fildelning tjänade artister sina största pengar på konserter, inte skivförsäljning. Skivbolagen däremot gjorde stora pengar på att förmedla skivor från artister till kunder.



En annan aspekt som är lite intressant är synsätt. Ser man musik som konst, eller som en vara? Jag personligen ser musik som konst, jag tycker inte att det är nåt man ska hålla på med för att tjäna pengar, givetvis är det ett plus om folk kan hålla på med det på heltid men när folk gör konst med inkomst som största syfte, då blir det som det blir. Kasst i allmänhet. Ser man det däremot som en vara som vilken som helst, som en liter mjölk, då är saken en helt annan. Dock är det rätt viktigt att inse att intellektuella varor inte är som fysiska varor. Att kopiera är INTE samma sak som att stjäla, som Shaz skriver, bara för att nån kopierar nåt betyder inte att de skulle ha betalat för det från första början....

2008-11-14 @ 11:04:24
Postat av: Osto

Precis, det handlar ju mer om att musikbolagen går back på detta. Men å andra sidan är deras roll också ganska förlegad, iaf hur de väljer att förvalta den idag. Hade bolagen varit smarta och arrangerat om sin roll(vilket givetvis betyder mindre pengar so it's never gonna happen anyways), är jag övertygad om att de hade kunnat ta del av dagens marknad på ett sätt som gynnat artisten till större del och dem också, istället för att blöda pengar på att jaga skuggor.



Så nu samlas lite före-dettingar som lever på räntan av greatest hits och liknande och dricker vin tillsammans. Good for them. Joey Tempest?! Han är väl död iaf?

2008-11-14 @ 12:13:13
Postat av: Shaz

Skönt att se att alla är på samma tåg så att säga. Bröderna Rongedal är def döda! Eller var det att de sög så in i bomben?

2008-11-14 @ 12:48:35
URL: http://shazbot.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0