Snipp snipp! *gör saxrörelse med fingrarna*

Tittade på programmet "existens" igår på SVT. Det handlade om omskärelse. Regeringen har tydligen gått ut med en allmän rekommendation till kommuner och landsting att ALLA ska genomföra omskärelser av pojkar. Det är inget tvång och det varierar tydligen mycket från kommun till kommun. På en del ställen är det subventionerat och kostar nada, på andra ställen får man betala 10 000:-. Skåne har subventionerat hela faderuttan och uppåt i landet låg 10 000:-strecket. SVT berättade att det stod i en mängd religiösa skrifter att man bör/måste ta bort sin förhud för att bevisa att man vill vara närmare gud. Koranen var inte en av dem sa de. De som forskat i ämnet tror att det ursprungligen hade att göra med när man vandrade i öknen och lätt kunde få balanit. Dvs en infektion under förhuden. Då kan det ju vara praktiskt att inte ha någon förhud att få infektion under. Men idag?
De intervjuade en läkare som jobbade på en privatklinik där de gjorde flest omskärelser i hela Sverige. Han sa att han tyckte det var bra (han var inte religiös själv) för att om inte landstingen går in och gör det för människor som vill så kommer de göra en sk "köksbordsomskärelse" och det är vad det låter som. Man gör det hemma, utan bedövning. Kul. En annan barnkirurg i Uppsala sa att det var en fruktansvärt övergrepp på barn som de inte kan välja om de vill bli utsatta för eller ej. Han har aldrig utfört en omskärelse och kommer aldrig göra det. Det strider även mot FNs regler och lagar om mänskliga rättigheter tyckte han. Vart går gränsen för vad som skall tillåtas och tom subventioneras. Kan man tom få andra plastikkirurgiska ingrepp subventionerade av landstinget? "I min religion visar man att man är nära gud genom att ha en 1m lång penis, subventionera det nu!" Annars gör vi det hemma. Silly, jag vet, men det är inte långt bort. (kanske just mitt ex, men ni fattar;)
Jag anser att det ska totalförbjudas. Man kan få göra det när man är myndig och kan bestämma själv, och då ska det inte vara subventionerat. Vill man åka till ett annat land och göra det, fine. Pay up! Det kan vi inte rå över. Men inte här. Jag vet, lika rättigheter osv, men jag tänker utslutande på barnet. Föräldrarna skiter jag faktiskt i. Problemet som jag ser det är att folk är religösa överhuvud taget. Jag ska aldrig assistera en omskärelse i mina dagar som SSK.
Jag förstår att människor som har en stark tro vill utsätta sin barn för detta. Klart ungen ska komma närmare gud! Vem skulle inte det, om hela ens liv kretsade kring detta.
Vad tycker ni?
/Olle

Kommentarer
Postat av: Julia

Bra, Olle, BRA! Jag håller med dig. Herregud, det är ju trots allt en bit av kroppen man tar bort. En liten skinnbit förvisso, men jag skulle fan inte vara glad om nån karvade bort mina öronsnibbar innan någon ens frågat mig. Jag kommer också totalvägra en omskärelse om det skulle bli aktuellt. Det ÄR ett övergrepp.

2009-11-06 @ 16:48:02
URL: http://babyhasatemper.blogg.se/
Postat av: Per

Om gud säger att det är ok så måste det ju vara ok? Varför skulle gud ljuga för mig? Eller, just det. Jag glömde. Det där med gud är ju bara påhittat.

Då kanske man inte ska skära i folk hur som helst.

Bara om de gjort något riktigt dumt!

2009-11-06 @ 18:23:04
URL: http://naifuzan.blogg.se/
Postat av: Mufflon

Jag håller med. Om man själv tror att det för en närmare gud så är det inget som hindrar än från att göra det i vuxen ålder, men barn ska inte behöva utsättas för onödiga ingrepp i den åldern.



Fast det är klart, när det nu är som det är så kan du ju passa på att försöka få en Harry Potter-blixt inkarvad i Axels panna, super awesome!! Det kan inte vänta tills han blir myndig, då är det för sent!

2009-11-07 @ 08:34:19
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Micha

Sjukt o fullständigt vansinnigt tycker jag! Den finns där av en anledning...annars hade den där guden (om den nu finns) aldrig satt dit förhuden öht. Utsätt inte barn för det o låta för he****e inte mina skattepengar gå till det!! Vad man själv gör när man är vuxen o kan betala & bestämma själv är en helt annan 5a.

2009-11-08 @ 01:44:52
URL: http://www.michasverklighet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0