it is time...

et är så mycket jag vill skriva om! Men jag tänkte faktiskt ägna detta inlägg i träningens namn. Jag får ofta frågan "Olle, du som är bra på motion o kost och sånt, kan inte du hjälpa mig komma igång?" och nu ska jag avslöja den innersta hemligheten till att komma i form! Du behöver inte köpa nån bok eller tidning eller fakked up träningsmaskin på "Twins" på tv, bara läsa här. (Jag skriver ju inte detta för att jag är less på att folk frågar, utan på att folk faktiskt tror att det finns en mirakelmetod.)
Jag har ett klockrent ex på vad jag ska skriva om. Jag och Cain har en vän i Jönköping som har gått ner en himla massa kilon, det är verkligen imponerande! Folk i hennes omgivning blev jätte imponerade och frågade: "Vilken metod har du använt?" "Vilken metod har du använt?" etc etc... Och hon svarade: "jag har inte använt nån metod, jag har bara rört mig mer än jag äter"... "jaja, sa folket, men vilken METOD har du använt?? (fattar hon inte eller)" JAG HAR INTE ANVÄNT NÅGON "METOD, jag har bara rört mig mer än jag ätit!" och så fortsatte det.
Folk tror i allmänhet att det finns en mirakelmetod som hjälper folk att gå ner i vikt... och det finns det, men hemligheten är att stanna där sen! Jag är säker på att alla metoder det skrivs om funkar, till hälften. För de kommer få dig att gå ner i vikt, garanterat. Men så fort du slutar så kommer du gå upp igen, sakta men säkert. "Dåliga vanor" måste ändras först, sen kan man börja gå ner i vikt. Hemligheten är ju det, som vår vän i Jkpg sa, "Kaloriåtgången måste vara större än intaget". Det är allt. "ja men, tänker du, man måste ju äta rätt också" nej säger jag då, det måste man inte. Det är def bra för en att göra det, men man måste inte för att gå ner i vikt.
Kroppen är helt underbart smart måste jag säga. Den anpassar sig hela tiden för att överleva. Av de tre grundstenarna (Kolhydrater, Fett och Protein) så kommer den använda den sten det finns mest av för att ge oss energi. Jag har ofta predikat att om man vill bränna fett så är inte det bästa sättet att ge sig ut och springa allt vad man kan i 30min, och det står jag visserligen kvar vid, utan att ist gå i rask takt i 1½h. 1 gram fett ger oss 9kcal (kilokalorier=kcal är ett mått på energi) och 1 gram kolhydrater/protefin ger oss bara 4kcal. Fett ger oss alltså dubbelt så mycket energi när det förbränns. Men det går också åt mycket mer syre att förbränna det. Detta gör att när vi springer med en puls på över ca65% av vår maxpuls kommer kroppen inte hinna bränna fettet för att det går åt för mycket syre, vi kan inte andas snabbare helt enkelt. Då kommer den gå över till att bränna kolhydrater eller proteiner istället. Men med detta i åtanke menar jag inte att man inte ska springa om det är det man gillar! ut och spring för fan! En tränad kropp gör av med en himla massa energi i vila än en otränad, även fett.
Vill man verkligen komma i form, antingen för att ragga på stranden, orka mycket mer i vardagen, bli av med en massa extrakilon eller bara snacka med sig själv i spegeln så tycker jag man ska göra så här:
Försök lära dig äta normala portioner mat.
Många äter för mycket för fort, man tar en hel extra portion mat bara för att det är gott. Ät din enda portion mat sakta ist, då hinner kroppen även tala om i tid att den är mätt.
Hitta en träningsform som du älskar!
För att man ska bli motiverad till att träna måste man syssla med nått man älskar. Jag skulle aldrig installera och spela ett spel som jag avskyr. Varför skulle man då tvinga sig till att gå till ett gym om man avskyr det? Testa en massa saker! kampsport, gym, löpning, gång...etc, det finns hur mycket som helst. När du har hittat en träningsform som du kan leva med så bara gör det. Man ska inte underskatta kraften av rutin! När du har tränat i ca en månad kommer du märka att du vill träna mer, känner du inte det så får du leta upp ny träningsform. Det ska ske utav bara farten, det ska ingå i din dag, det ska finnas tid! Häng inte upp dig på en schema eller nått sånt, träna nästan varje dag, det behöver inte vara lika länge varje dag dock. Gå ut hårt och fortsätt så.
STOP YOUR WHINING!
Så många ger upp för lätt. Man hävdar att man har rubbad metabolism, man har tjock benstomme, metoder funkar bara inte på en. Skitsnack. Om man har rubbad metabolism, är jävligt hängig, är fet, fnasig och förstoppad då borde man gå till läkaren och kolla upp sina Thyroideahormoner, kanske har man Hypo/HyperThyreos. Kan vara värt att kolla upp isf. tjock benstomme? Nej. de flesta människors skelett skiljer sig inte mer än några mm på bredden, längden är ju en annan sak, men man blir ju inte tjock på längden. Funkar inte metoden? Sluta tro att du ska rasa flera kg i vikt i veckan. Att lägga på sig en massa kilon tar tid, låt det ta tid att gå ner och tro mig... du kan gå ner i vikt, det finns inga ursäkter, och om du har några så tänker jag inte lyssna på dem.
Enkelt va?
Jag skrev detta för att det är exakt vad jag ska syssla med de kommande åren. Den här mannen har sedan min tränare Martin pajade mitt ligament i knät, gått upp en massa i vikt. Inaktivitet is your enemy! Som mest vägde jag 99kg! Har aldrig varit uppe i 100kg, även om jag var sugen på att göra som Tomas sa och dricka 2 liter vatten och sen väga mig igen bara för att ha varit uppe o vänt. Nu väger jag 97.6 och det ska fortsätta gå neråt. Jag ska visa att "mitt" sätt att hålla kroppen i trim är det bästa.
:..edit
/Olle

Kommentarer
Postat av: Ida i skogen

Nämen Olle, nu har du ju fått allt om bakfoten!

Socker är roten till allt ont här i världen och kan bara lösas genom LCHF-dieten. Kolhydrater är samma sak som socker och socker har jag redan berättat vad det är. Usch och fy på dig att mena på att man kan gå ner i vikt genom att förbränna mer kalorier än vad man stoppar i sig! Med LCHF kan man minsann äta den dubbla mängden energi varje dag jämfört med kolhydrater och bara sitta i soffan och ändå gå ner i vikt.

utan sockret hade vi inte haft några krig ens så det så!

2010-01-09 @ 18:25:01
URL: http://www.nemensi,com
Postat av: Dr.Shaz

Jag tvivlar iof inte på att LCHFdieten funkar. Man kommer gå ner i vikt, ingen tvekan. Men hur mår hjärtat o kärlen? Arteroskleros? =)



Näe, ska man syssla med en diet ska det vara fotomodellsmetoden. Den går ut på att man inte äter nånting till man är på gränsen till att svimma, då äter man en ostkub! Den kanske man ska testa :)

2010-01-10 @ 11:34:26
URL: http://shazbot.blogg.se/
Postat av: Ida i skogen

Tvivlar inte hlelr på LCHF-dieten för vissa vettiga saker finns i den som att äta regelbundet men som sagt var vad det gör med dina blodkärl vill jag inte veta. det är bara så intressant att lyssna på människor som är frälsta i denna diet, de är värre än Jehovas Vittnen...



Men en ostkub låter väldigt väldigt farligt mycket för en fotomodell... Tycker vi kan ta den där vad är det den heter där man får äta en sockerbit på morgonen bara för att ens ta sig ur sängen ;P

2010-01-10 @ 13:14:04
URL: http://www.nemensi,com
Postat av: Per

Själv gillar jag wulffmorgenthalermetoden. Farliga vapen och ebola is the shit!

2010-01-10 @ 19:53:30
URL: http://naifuzan.blogg.se/
Postat av: Per

Varför översätter jag tools till vapen, förresten? Säger det något om min världssyn?

2010-01-10 @ 19:54:04
URL: http://naifuzan.blogg.se/
Postat av: Micha

Tjiiihooo....så där resonerar jag - precis så där!

Jag kommer ALDRIG välja bort något jag VILL äta. För det som inte är hälsomat för kroppen, det är hälsomat för själen! Iaf funkar jag så. Om jag ska behöva välja bort en massa som jag tycker är gott då dör en del av mig o det vill jag inte. Så, jag äter det jag vill (ok, ibland lite för mycket...) å sen rör jag på mig. Äter jag mer rör jag mig mer - hur enkelt som helst!

Visst, lite smalare kanske man kunde vart...jag kommer dock inte avslöja min vikt i nån blogg (å det är ett löfte) men som tröst sägs det jue att muskler väger mer än fett ;-)

2010-01-10 @ 22:07:12
URL: http://www.michasverklighet.blogspot.com
Postat av: Ican

Heja Olle!

Jag är helt på din linje. Jag själv vet att min viktnedgång är sjukt långsam just för att jag rör mig för lite, thats about it. Jag håller mig till viktväktarna, deras nya kostprogram rör det du pratar om. Tre veckor, minus två kilo! Sakta men säkert, och en metod som håller.

2010-01-10 @ 23:15:05
URL: http://icans.blogg.e
Postat av: Dase

Per, det är för att AK47 is the tool. Det har jag hört från säkra källor, därmed är kan man lätt tänka sig verktyg som vapen. Eller så har du bara tittat på för mycket B-skräckisar, typ zombiefilmer....

2010-01-12 @ 12:37:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0