I nationens säkerhet och rikets försvar...

Idag skriver Miljöpartiets ena språkrör Peter Eriksson en debattartikel i DN angående sveriges försvar. Jag har tidigare sympatiserat med MP och gör till stor del fortfarande. Vi har på några år nu bantat ner sveries försvar nått enormt, man har flyttat om de stackars officerarna, skapat nya tjänster, låtit dem gå före i kön till polishögskolorna osv, men verkligheten är att det är samma kostnader nu som för några år sen, fler personer gör helt enkelt mindre.
Man pratar om att man ska koncentrera sig på internationell tjänstgöring istället och jag håller med dem, även om jag är en väldigt "pro-military"guy så tycker jag vi ska lägga fokus på våra utlandstjänster, det är ju där vi behövs. Inte hemma för att försvara svensk mark, ingen som planerar att komma hit och invadera.

Nått som Sverige har varit jävligt bra på genom åren är att göra Stridsflyg, och nu har staten beslutat att vi ska Nato-standardisera en stor del av dem. Don't do it! Låt de jävla jänkarna ha sitt. Detta innbär (tror jag) att vi kan stanna och tanka, bestycka och ladda om våra plan i NATOländer. Fast med Reinfeldt o co i spetsen så vet man aldrig vad som händer.
Fick veta på jobbet av en kollega som låg i flottan att USA och Sverige hade en ubåtsjaktövning tillsammans, Sverige tuffade bort till dem med våra 4 ubåtar, la sig på botten av havet och sa: Ok, find us! Det gjorde de aldrig. De hade inte en susning om vart de svenska ubåtarna befanns sig. Sen åkte svenskarna hem. ;) Det var ûber pwnage.

Peter Eriksson skriver så här om våra ubåtar:

"Som en konsekvens av det säkerhetspolitiska läget bör ubåtsvapnet avvecklas. Efterfrågan på ubåtar för internationella insatser är minimal eller obefintlig. Ubåtsförsvaret kan inte motiveras med att man ska kunna vara övningsobjekt för den amerikanska militären."


image64 image65
Jag och en AG90 jag hittade!                      Peter Eriksson och hans hand!

"EDIT 2007-08-24, 21:44"
Per kommenterade mitt inlägg, så jag måste ändra. Jag fick IG av Per. Jag vill inte ha det.
Jag tycker såhär, som jag tror att jag skrev. Sverige behöver inget försvar, ingen krigsmakt, vad vi dock kan satsa mer och/eller bara på är internationell tjänstgöring. Lägg pengarna på det ist, bättre utrustning, fordon osv till dem som behöver det för att skapa fred runt om i världen. Vi behöver inga soldater som står hemma på svensk mark och försvarar oss om det händer nått. Skulle det (hur det nu ska gå till) hända ändå kommer ju vi ha nytta av alla andra länder som är med i FN, då kommer de till oss. Så ja, jag tycket Peter Eriksson har rätt! Gogo!

/Olle

Kommentarer
Postat av: Per

Jag hade gärna sett att du utvecklade dina egna tankar lite mer här. Först låter det som att du inte håller med om vad Peter Eriksson skriver, sen låter det som att du håller med i alla fall.
Själv tycker jag att han har helt rätt! Eller, tja, egentligen tycker jag att vi antingen ska invadera, krossa och bränna ner danmark eller lägga ner det där med militär helt.

2007-08-24 @ 17:41:24
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Shazbot

Är du nöjd nu PER! ÄR DU DET!? VA?

2007-08-24 @ 21:52:51
URL: http://Shazbot.blogg.se
Postat av: Anonym

Inte för att någon kommer orka läsa, men....skitsamma.
För att utveckla vidare lite på ubåtarna. Det var en av våra ubåtar HMS Gotland som vi lät jenkarna hyra med besättning och allt i ett år för öva på kurragömma. Det har gått så bra för dem att kontraktet förnyats ytterligare ett år :-) Ubåten har hitills bl a lyckats ta sig tillräckligt nära ett hangarfartyg för att i strid kunnat sänka det!
Hemligheten heter sterlingmotorer, dessa gör att ubåten kan hålla sig under vattnet i över 2 veckor. Något som tidigare bara atomdrivna ubåtar kunnat göra, samtidigt som de håller hårdrocks-konsert under vattnet. Sverige var faktiskt först med sterlingmotorer i ubåtar. Men innan vi nu slår oss för bröstet ska det påpekas att nu har england, frankrike, tyskland mfl ubåtar med samma teknik och som iaf i tysklands fall är ännu tystare än vår :O
Självklart all heder till besättningen på HMS Gotland som ska ha mycket ära i framgångarna i amerikat.

2007-08-25 @ 00:12:39
Postat av: Mufflon

Risken med att bidra med en massa soldater till internationell tjänstgöring är att vi kan bli medbrottslingar i nåt imperialistiskt upptåg som vi inte vill ha med att göra.
I övrigt håller jag med per, ett aggressivt förintelsekrig mot danmark skulle göra den svenska folksjälen gott.

2007-08-25 @ 00:15:23
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Per

IG- I hate you!

2007-08-25 @ 15:13:36
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Shazbot

Det tror jag faktiskt inte Tomas, eller jag fattar egentligen inte ens vad du menar. Utlandstjänst innebär ju inte att vi på något sätt anfaller nått utan att först ha blivit påskjuten typ.
Vem är denna nya Ubåtssjäl som läser min blogg? Lange? Iallafall, så tycker jag nästan att man kan lägga ner ubåtarna helt. Tufft att vi är grymma på det, men till vilken nytta?
FAN PER! Nu vill jag ha MVG++ I love you!

2007-08-25 @ 17:19:53
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Per

Vem är jag att sitta och betygsätta andras verk? I'm not a doctor!
Men, bra jobbat olle! ^_^V

2007-08-25 @ 19:07:29
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Shazbot

Thanks alot man! :D

2007-08-25 @ 20:34:51
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Mufflon

Kan man vara säker på att våra soldater inte kommer att användas till dumheter så är det ju lugnt, men vid utlandstjänst så anförtror vi väl dem till någon annans befäl? Jag tänker främst på om vi lånar ut soldater till exempelvis EU eller NATO, men även FN har ju varit inblandade i regelrätta angrepp förut. Visst ska vi fortsätta att hjälpa till internationellt, men man måste vara lite försiktig. Jag tycker att det känns lite tryggare att ha ett svenskt försvar, än att bidra med soldater till en internationell armé under någon annans befäl. Vårt svenska försvar kanske inte skulle ha så mycket att säga till om vid en invasion, men ändå ^^. Min lösning är att vi delar ut en truppmina till varje hushåll i sverige redan nu, får se vem som vågar kriga hos oss sen!

2007-08-25 @ 23:49:41
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Mufflon

Nu lät det förstås på mitt svar som att sverige inte borde skicka iväg några soldater alls, men det är inte så jag menar. Just be careful, that's all ^^

2007-08-25 @ 23:51:06
URL: http://salenko.blogg.se
Postat av: Shazbot

Hmmm, nu blir jag osäker. Men jag tror att vi inte hamnar under nån annan "command" så att säga, men jag är inte säker. I absoluta toppen kanske det inte är en svensk iof, jag vet faktiskt inte.
Ja, det där med truppmina kankse kan vara nått, vi är ju bra på att göra minor i sverige med. :O

2007-08-26 @ 10:22:10
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Barnokk

Jag kan ha fel, men jag vill minnas att svenska FN-soldater ingår i en NATO-ledd enhet någonstans just nu, det känns som att det var ett par månader sedan jag läste det men jag har verkligen för mig attdet var så det står till...
De stackarna...

2007-08-29 @ 03:29:20
URL: http://Barnokk.Blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0