Whiskey is ze shit!

För ett tag sen gjorde Per ett inlägg om sin Whiskey, typ 2 dagar innan hade jag samma tanke men kom aldrig till skott innan Per. Men nu har det gått ett tag och nu vill jag skriva om min whiskey och lite om whiskey i allmänhet.
Jag som whiskeyfantast, lärde mig av Per, och lite cred ska faktiskt gå till Åsa också. Per drack alltid whiskey, and he was damn good at it! :) Jag minns att Åsa var upprörd då Per drack sig mer än salongsberusad på fin Whiskey. Jag minns inte vilken den var, för då sa jag, som så många andra, att whiskey bara smakar skitilla! Men jag vet inte var och när det började vända. Men idag är det andra bullar. Whiskey är väldigt gott! Både i smak och doft. Här är mina flaskor jag köpt genom min ganska korta whiskeykarriär: I turordning.

image86

Strathisla 12 Years (Varunummer hos Systembolaget: 10444)
Pris: 309 kr
Land :   Storbritannien
Distrikt :   Speyside
Alkoholhalt:    43,0 %
Doft :   Fruktig, maltig doft med inslag av fat, torkad aprikos, vanilj och nötkola.
Smak:    Fruktig, maltig smak med fatkaraktär, inslag av torkad aprikos, vanilj och hasselnötter.
Olle: Var nog min första egna whiskey. Bra att börja med. Insåg ganska snabbt (efter att Per sagt det om och om igen) att rökig whiskey faktiskt är det absolut godaste. Denna är inte rökig utan snarare som infon säger, fruktig. Men en whiskey behöver inte vara rökig för att vara god. Denna kan jag absolut rekomendera, då 309kr för en 700ML flaska är vad vi brukar säga prisvärt! :) (ja, den servar som växthållare numera)

image87

Talisker 10 Years (Varunummer hos Systembolaget: 411)
Land:    Storbritannien
Pris: 399 kr
Distrikt:    Isle of Skye
Alkoholhalt:    45,8 %
Doft :   Stor, rökig doft med inslag av malt och peppar.
Smak:    Smakrik, rökig whisky med lång, nyanserad eftersmak.
Olle: Här seglade jag in på den rökiga arenan med en Talisker 10år. Denna var ett perfekt andrasteg för att senare komma in på Laphroaigs olika sorter. Den smakar verkligen "stort"! Jättesvårt att förklara. Måste testas!

image88

Laphroaig 10 Years (Varunummer hos Systembolaget: 571)
Land:    Storbritannien
Pris: 399 kr
Distrikt:    Islay
Alkoholhalt:    40,0 %
Doft:    Påtagligt rökig doft med inslag av fat, tjärpastill och jod.
Smak:    Påtagligt rökig smak med inslag av fat, tjärpastill och jod.
Olle: Här är whiskeymärket som skulle stjäla mitt hjärta och mina smaklökar fram till idag och antagligen ett bra tag till. Väldigt rökig och funkar bra både med och utan vatten. En skvätt vatten får en intensiv whiskey att smaka mycket mer, det är ofta risk att det blir för mycket röksmak så att andra smaker blir lidande. Men vill man ha den där "kick you in the crotch-känslan ska man ta den som den är.

image89

Teacher's (Varunummer hos Systembolaget: 489)
Land :   Storbritannien
Pris: 229 kr
Distrikt :   Skottland
Alkoholhalt:    40,0 %
Smak:    Lätt rökig smak med inslag av torv och choklad.
Olle: Jag har egentligen inte nått att säga. Jag vet inte varför jag köpte en blended whiskey. Det kanske var för att den skulle vara lite rökig, men fan vad blåst jag blev. Never again. Jag vet tom att man använder denna som drinkingrediens.

image90

The Tyrconnell Single Malt (Varunummer hos Systembolaget: 486)
Land :   Irland
Distrikt:    Irland (vet inte ens om Irland har det?)
Alkoholhalt:    40,0 %
Doft:    Stor, fruktig, distinkt doft med rökighet, inslag av jod, torv och fat.
Smak:    Fruktig, nyanserad och elegant smak med ton av ljunghonung och torv. Lång eftersmak.
Olle: Den här whiskeyn har jag fått av Cains släktingar. Den är en av mina roligaste faktiskt. De visste att jag gillade rökig whiskey vid det här laget men köpte en Irlänsk istället för en Skotsk. Men resultatet var faktiskt över förväntan. Den smakar jävligt komplext, nästan avancerat. Tom systembolagets testpanel har beskrivit den som elegant och med ton av ljunghonung. Bjuder gärna på en skvätt till den som vill.

image91

Laphroaig 10 Years Cask Strength (Varunummer hos Systembolaget: 70180)
Land :   Storbritannien
Pris: 507 kr
Distrikt:    Islay
Alkoholhalt:    57,7 %
Olle: It is like the mothership is calling me home. Detta är den absolut godaste whiskeyn jag druckit. Många säger säkert att jag är whiskeynoob nu osv... men "ge mig då en godare att testa!" Denna har inte testats av Systembolaget och ligger i beställningssortimentet. Den är outspädd på 57,7%. Vanligtvis späder man ut whiskeyn till 40% som är minimum för att få kallas whiskey. Jag snubblade över den i vårt system en dag och ringde genast till Per och kollade om han ville ha en han med då jag ändå skulle beställa. Jag åkte direkt till Per samma kväll de hade kommit och vi tog varsitt glas. Jag kommer fortfarande ihåg Pers min och kommentar efter första klunken. "Man blir ju bara så jävla lycklig!" och det har han så jävla rätt i. Stor rökighet med inslag av tjärpastill och jord typ. Lång eftersmak. Perfekt. Fantastico! Laphroaig is ze shiat!

image92

Glenmorangie 10 Years (Varunummer hos Systembolaget: 417)
Land :   Storbritannien
Pris: 389 kr
Distrikt:    Northern Highlands
Alkoholhalt:    40,0 %
Doft :   Medelstor, maltig, aningen gräsig doft med liten rökighet, inslag av fat, nötter och citrus.
Smak:    Relativt lätt, fruktig whisky med liten rökighet, inslag av fat, vanilj, halm och nötter.
Olle: Den här fick jag av min älskade flickvän. Som avbytare till den väldigt intensiva Laphroaigen är denna väldigt god och rund i smaken. Lätt och mild men ändå en ton av rök döljer sig i den. Kan def vara ett tredje steg in på rökarenan.

image93

Mackmyra Preludium 05 (Varunummer hos Systembolaget: ??)
Land: Sverige
Pris: ca 400 kr
Distrikt: Gästrikland
Doft: Rostad karaktär med vanilj, torkad frukt och honung. En lätt rökighet kan skönjas i bakgrunden.
Smak: Kryddig med intensiv vaniljsötma från hårt kolade ekfat. Eftersmak av ek och eldiga kryddor.
Olle: Ja ni, här har jag inget att säga för jag har inte öppnat den. Höll på att sälja den för ett tag sen tills jag tittade upp på nätet vad den kostade numera. Jag köpte den för ca ett halvår sen och den verkar stiga med 1000 kr per år. Mackmyra är som ni kanske sett ett svenskt märke och därmed sveriges enda tillverkare av maltwhiskey. Man har släppt 6 whiskeys ur serien Preludium. Jag fick inte nys på den förrens jag började på systembolaget. Jag kunde iallafall köpa de två sista. På ett sätt vill jag öppna dem nu och testa dem direkt, men samtidigt är jag snål och vill se hur mycket de kan stiga i pris. Systembolaget där jag jobbar fick bara in 36 st och det stog folk utanför och köade i flera timmar innan vi öppnade för att säkra sitt ex. Nu går de inte att köpa länge och de kommer aldrig komma igen. Makes it kind of special! Men men... den som lever får se!

image94

Laphroaig 16 Years The Un-Chillfiltered Collection 1991 (Varunummer hos Systembolaget: 10408)
Land:    Storbritannien
Pris: 585 kr
Distrikt:    Islay
Alkoholhalt:    46,0 %
Doft :   Balanserat rökig doft med fatkaraktär, inslag av torkade aprikoser, ljunghonung, vanilj och charkuterier.
Smak:    Balanserad, rökig smak med fatkaraktär, inslag av torkade aprikoser, ljunghonung, halm, vanilj och tjärpastill.
Olle: Laphroaigs 16 åriga whiskey som INTE är chillfiltered. Många tillverkade tillsätter sockerkulör på slutprodukten för att få "rätt färg" på sin whiskey.  Tillsätter man vatten till en whiskey som innehåller sockerkulör (E150) finns det risk för att den blir grumlig/missfärgad. Man kyler då ner whiskeyn kraftigt till 0 grader. Det har dock på senare dar blivit vanligare att man säljer Un-Chillfiltered whiskey som påstås höja smakupplevelsen. Jag vet inte om den är speciellt mycket högre på denna. Den smakar def gott men för 585 kr köper jag hellre en Laphroaif Cask Strength.

image95

Mackmyra Preludium 06 2006 (Varunummer hos Systembolaget: 10482)
Land:    Sverige
Distrikt: Gästrikland
Alkoholhalt:    50,5 %
Doft :   Fruktig, aningen rökig doft med inslag av fat, päron, honung och halm.
Smak:    Fruktig, balanserad, aningen rökig smak med inslag av fat, päron, honung, halm och vanilj.
Olle: Igår släpptes den sista whiskeyn ur Preludiumserien från Mackmyra. Beskrivs som "Frisk Svensk Rök" och jag har inte öppnat denna flaska heller. För snål? Kanske. Jag vill inte öppna en dyr whiskey som jag antagligen inte kommer tycka om. Även om denna är rökig så kommer den inte vara i närheten av Laphroaig, där man mer eller mindre satt sin standard. Eller vad säger du Per? Kanske öppnar jag den en dag, kanske ger jag bort den i Julklapp. I dunno, jag vet bara att den är jävligt kul att ha i sin ägo. ;)

Det var allt från mig och min whiskey. Nu har jag lyssnar på TFT OST under hela tiden jag skrev detta inlägg och är vulgosugen på att spela! Members of Rackadang! I summon you! 2on2 no rush 20 min ok keke?

/Olle

Kommentarer
Postat av: Per

mmm, whisky! Jag blir sugen. Det är snart dags för mig att ta en tripp till systemet och fylla på lite. Jag skäms över att säga det men jag har inte en droppe laphroiag av något slag hemma just nu :(
Vi får väl ta en whisky/fajjting-kväll snart ^^

2007-12-03 @ 16:01:05
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: cain

Inte visste jag att jag har en "Laphroaig 10 Years" som största rival!
;)

Men får man sälja sprit själv i Sverige? Eller räknas den dära Mackmyra-grejjen som "samlar-objekt"? Systemet har ju monopol på sånt sheeet..

loves

2007-12-05 @ 22:00:07
Postat av: Ida

Hjälp! Jag tappar bort mig i all text hehe
tur att du inte har ett gigantiskt whiskeyförråd än =D

Snyggast är dock flaskan som nu servar som blomhållare... Jag gissar på att det inte finns någon sprit kvar i den annars hade du haft en konstig blomma vid det här laget.

2007-12-07 @ 09:25:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0