Games Workshop is the "shit!"

För några år sedan berättade Tomas för mig att det skulle komma en Warhammer 40k-film vid namn "Damnatus" som några tyska hardcore fans gjort. Tiden gick och jag glömde bort det, hur man nu kan göra det. Men nu kom jag på det iaf och efter lite sökning fann jag att det gick som jag nästan kunde räkna ut. Rättighets"krig" drabbade fan-teamet 2007 och nu står filmen oklar. Så jävla synd, inte för att den är speciellt "snygg", men för att vara en fan-film som de lagt ut 10 000 euro på, så måste jag säga att jag väldigt gärna hade velat se den. Det är ju 40k lixom.
Men GW kom och hytte med fingret och sa: aja baja! Det är det är inte ditt "Universum", det är inte vårt "Universum", det är MITT UNIVERSUM! och vi vill inte riskera att "förlora" det!
Att de inte ens kan komma fram till ett specialkontrakt så filmen kan bli klar, den lär ju inte få folk att tycka mindre om 40k lixom, så det känns lite bittert. Hoppas teamet står på sig som fan så det blir av, eller att den "läcker" ut.


Courage and honor!

/Olle

Kommentarer
Postat av: Dase

Tja, det är svårt det där med rättigheter till intellektuell egendom...



Man förstår ju att GW är jävligt känsliga vad gäller att folk ska få tjäna pengar på saker de utvecklat, men att stoppa gratismaterial är naturligtvis ganska konstigt, och framför allt rättsligt besvärligt. I artikeln nämns dock att de tyska copyrightlagarna är tämligen groteska och hade filmen gjorts i ett annat land hade det kanske gått att skänka den till GW för att få ut den.



Tragiskt, men lagar är som bekant inte alltid vettiga, i synnerhet inte i Tyskland :D

2008-12-30 @ 12:04:30
Postat av: Per

Det är tråkigt när upphovsrättslagen kommer i vägen för kreativiteten. Händer allt för ofta, i min mening.

2008-12-30 @ 16:18:45
URL: http://naifuzan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0