Is this what we have become?

Idag har jag varit ledig. Helt underbart. Idag när jag hade gått en långrunda med min hund och gjort allt man måste så satte jag mig med en kopp kaffe och slog på tvn. Till min stora glädje var det en politisk debatt direktsänt från riksdagshuset. Ända sen Tomas intresserade mig för politik på riktigt har jag älskat politiska debatter och så ofta jag kunnat tittat på dem på tv. Idag var det alla ledarna för de politiska partierna som debatterade. Men jag blev fan besviken på nästan allihop. Det hela är fan en enda jävla smutskastning. Någon går upp med ett anförande, dvs håller ett tal som max får vara 10 minuter tror jag. Sen kommer motståndarna och opponenerar på detta talet. Men nästan (NÄSTAN) alla går upp och säger: "Du har fel, så är det inte, det du säger är helt knasigt."

Varför kan man inte hålla sig till sakliga fakta och sen ha egna förslag på förbättring. Vem som helst kan säga att nån har fel, men det krävs så jävla mycket mer att komma med egna förslag, och är det så jävla fel att ibland erkänna att man har fel? Jag skulle få så otroligt mycket respekt för en politiker som sa: "Ja, där hade vi fel, men nu har vi lärt oss av det misstaget och valt den här banan istället." Men det finns tydligen inte, bara i min fantasi.
Alla politiker sysslade med smutskastning, men det var en som även hade saklig fakta och förslag på förändring., och detta var Lars Ohly. Tom Maria Wetterstand kunde bara angripa Maud Olofsson för att hon var nöjd med en sänkning av torskfisket i kattegat med 8%.

Varför kan ingen på ett sofistikerat sätt säga: Jag tycker vi ska göra såhär, för det skulle innebära det här och det här. Alla måste inleda med att förkasta det den förgående talare sagt och sen är tiden slut och man har inte kommit med något som helst konstruktivt. Och en sak till! Kan ni inte svara på frågorna som de andra partiledarna frågar? Göran Hägglund smet ifrån frågan från Mona Sahlin om varför han var den enda som motsatt sig äktenskap mellan två personer av samma kön. Fan, hade han sagt att hans kristna syn på äktenskap inte går hand i hand med det eller så hade jag respekterat han mycket mer, ÄVEN om jag tycker att han har helt fel åsikt om frågan i sig. Jag förvånas över hur de kommer överrens om saker överhuvud taget ibland och hur sverige kan vara ett sånt välfärdsland när vi inte ens kan ha en vettig debatt.

Dert är därför jag ska vara Tomas politiske sekreterare sen när han blir ledare för vänstern. Tomas for President!

/Olle

Kommentarer
Postat av: Per

Det är så sant. Jag brukar få precis samma intryck av liknande debatter. Det som stör mig speciellt är att man gärna ska vara lite nedlåtande också, när man försöker idiotförklara sin antagonist.

2008-01-16 @ 17:49:29
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Osto

Lite som våra diskussioner i gänget då. Massa smutskastning. We could be the new leaders.

2008-01-16 @ 21:06:30
URL: http://osto.blogg.se
Postat av: Per

Jag vill bara inflika att jag aldrig har ett ont ord att säga om någon!!

2008-01-17 @ 09:48:02
URL: http://naifuzan.blogg.se
Postat av: Shazbot

Jag tänkte faktiskt föreslå just dig Per, men sen kom jag på att du har blivit ett litet helgon nu så det går ju inte. ;)

2008-01-17 @ 10:08:27
URL: http://shazbot.blogg.se
Postat av: Mufflon

Per skulle vara ett utmärkt val tror jag, han skulle fullständigt avväpna oppositionen med sin helsnälla stil. Han skulle lätt stjäla väljare från kristdemokraterna.

2008-01-17 @ 17:26:32
URL: http://salenko.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0