De kallar det "fetma-epidemi" ...

Jag såg nyss på Kalla Fakta på TV4. Mycket intressant ämne tycker jag. Det handlade idag om fetma, och hur man ger kostråd till personer som bla har diabetes. Så länge jag har utbildat mig inom hälsa så har jag fått lära mig. Mättat fett is bad mkay?! Kolhydrater i rätt mängd, mindre fett mkay. Men om ni kommer ihåg för ett tag sen så tvingades en läkare vid namn Annika Dahlqvist att säga upp sig tackvare att hon rekomenderade en LCHF diet till diabetiker. Det var på nyheterna hela tiden i en vecka kommer jag ihåg. Nu hade man intervjuat henne och hon berättade att hon faktiskt hade rätt, och de andra läkarna oftast hade fel. Det är kolhydraterna som är boven menar hon. Man intervjuade även "experter" på Lunds och Göteborgs universitet som var professorer i ämnet. De hävdade då att hon hade helt fel och det var helt rätt att hon fick avgå. Man menade att "alla" visste" att mättat fett var dåligt för hälsan och att det ledde väldigt ofta till hjärt/kärlsjukdomar. 
Kalla Fakta tog upp en stor studie av en amerikansk läkare som blev världskänd på 50talet pga sin studie inom ämnet. Han kunde påvisa statistikst över hela världen att folk i länder som konsumerade mycket fet mat led av mycket fler hjärt/kärlsjukdomar. Men flera läkare som i efterhand hade studerat hans material upptäckte att han tagit bort länder från sitt material som han inte kunde förklara eftersom de visade helt motsatt resultat. Det ger ju en början till misstro inför en av de största studier som gjorts inom ämnet.

Det rullar vidare... efter lite om och men visas det helt plötsligt att alla experter de intervjuat under programmets gång sitter med i enorma styrelser för matindustrin! och inte vilken indusri som helst, utan just "kolhydratsindustrin!" Så personer som lägger fram fakta om hur dåligt det är med att äta fett får betalt av företag som tjänar pengar på att sälja kolhydrater. Eh, det känns ju inte så bra.

Jag tänker så här. Föreställ er att det jag nyss skrev är sant. Folket som är sk "experter" på den mänskliga kroppen får betalt för att rekommendera ett företags produkter. Ju mer man säger att fett is bad mkay! ju mer betalt får man av sin "sugar daddy" (haha, ett skämt! socker=kolhydrater!). Det är jävligt cpigt, men det kan ju inte stanna där. Detta innebär ju att man utbildar läkare och all annan hälsopersonal helt fel! Eller, kanske inte helt fel, men ganska mycket fel iallafall.

Jag har sån himla stor lust att testa, för jag själv rekommenderar ju inte folk som frågar mig att äta skit mycket fett! Jag har lust att testa och bara äta en massa fett! Det är ju bra för blodsockret, det vet man ju, för dels gör fett så att blodsockersvängningarna blir mycket mindre för det tar längre tid för kolhydraterna att trängs in i cellen så de kan förbrännas. MEN, det finns ju andra aspekter man måste ta hänsyn till. Kolhydrater är ju kroppens bensin. Det är det vi använder för dagen. Fett används också, men fett använder kroppen till så mycket annat också. Det gör inte kolhydrater i samma utsträckning.

Hela programmet fick mig att undra lite. Fast jag är nog inte helt främmande från att ställa mig på Annikas sida. Jag tycker så här. Kroppen är helt fantastisk! Jag tycker man ska äta varierat. Jag tror inte svaret är att man varje dag och varje mål ska äta 50% kolhydrater, 20%fett och 30% proteiner. Variera! Ät lite olika vid varje mål och se hur det känns. MEN jag tror inte heller att Sociastyrelsens RDI (rekommenderat dagligt intag) är det bästa när det gäller kolhydrater, fett och proteiner. Kroppen kommer ju använda de ämne som det finns mest av och det man äter mest av! Slutar man äta fett helt och hållet blir kroppens reaktion att den sparar på allt fett som finns och den kan få tag i. Den kommer i sista hand använda fett för att hålla kroppen igång. Äter man då fettrik mat och man är överviktig, som Annika rekommenderade, kommer kroppen att använda fett som första bränsledepå för det finns rikligt av det och man kommer gå ner i vikt. Självklart måste man träna under tiden, så ingen tror något annat! :D Men lågintensivt. När kroppen når en viss puls slutar den använda fett ändå för det tar för lång tid. Fett innhåller 9,3 kcal / gram. Kolhydrater och Protein innehåller bara 4,1 kcal / gram. Man får alltså en jävla massa mer energi av fett, men det går också åt mycket mer syre att förbänna fettet och detta gör att kroppen inte hinner förbränna fett till den energi vi behöver när vi anstänger oss mer än ca 60% av maxpuls. En måttstock för din maxpuls är 220 minus din ålder. Varierar en del om du tränar mycket.

Slutsats: Jag ska äta mer fett, men inte mer än 50% och se vad som händer. Samtidigt ska jag träna som fan.


Fett! ;)

/Olle


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vi har haft "fett" diskussionen mycket på jobbet. Förskolor idag serverar bara mellanmjölk pga att alla är så rädda för fett. Mellanmjölk har tillsatt vitamin, det har inte standardmjölken. dessa vitaminer finns anturligt i den lite fetare mjölken som bara har 3% fett i sig. Är det inte sjukt hur rädda vi är för fett om vi inte ens ger våra barn 3% mjölk?

Likadant med margarin och smör. Margarin är en flytande produkt modifierar med hjälp av tillsatser för att det ska bli hårt. Smör består av grädde. Bregott av grädde och lite rapsolja. Milda culinesse har både vegetabiliska oljor och härdade vegetabiliska oljor samt lectin (från framförallt soja). Undra vad som kan vara nyttigast för kroppen.



Livsmedelsverket har jag alltid funnit suspekta och definitivt nu när de propagerar för att margarin är bättre än smör.

Naturligt är bättre, det säger väl sig självt.



Fast enligt all hysteri med mat och vikt och allt, jag har ett BMI som innebär att jag lider av fetma så jag kanske bara borde vara tyst ;P

2008-11-17 @ 17:08:32
URL: http://www.nemensi.com
Postat av: Shaz

Men häng medpå min fetdiet då =) så får vi svart på vitt =)



2008-11-17 @ 18:04:32
Postat av: Ida

Hur exakt har du tänkt genomföra den här fettdieten då?

2008-11-18 @ 07:30:21
URL: http://www.nemensi.com
Postat av: Tomic

Digitalkamera (9,1mp) Ipod nano (16gb) Presentkort på Nk, Parfymer, Är det något du skulle vilja ha ?

Gå in på min blogg och var med och tävla om detta, Ha en fortsatt trevlig måndag! http://tomiic.se

2008-11-18 @ 07:33:30
URL: http://tomiic.se
Postat av: Shazbot

Ska vi börja med att enas om att Tomic är en idiot?



Nu när vi gjort det kan vi väl säga att min diet ska bestå av mer fett! Mer fett än kolhydrater helt enkelt, men det är skitsvårt om man inte äter kött har jag insett! Måste typ äta avocado och nötter hela jävla tiden. Det har jag inte råd med :) Så jag måste överväga att äta mer kött helt enkelt. Bacon, korv osv.

2008-11-18 @ 09:35:58
Postat av: Dase

Dricka olja? Eller bara fritera precis allt du äter, flingor, mackor, mjölk, morötter, you name it, allt åker ner i delicious olja :D



Kanske bra för alla, mest mig, att jag inte går på fettdieten...

2008-11-18 @ 13:24:42
Postat av: Ida

Fritera ägg kanske? nä, fy vad äckligt det lät!

men du de säljer ju jordnötter och solrosfrön till fåglar nu skitbilligt! Det är ju bara att rosta själv ;P



mer fett än kolhydrater kommer jag aldrig komma upp i men jag följer mer än gärna ditt försök!

2008-11-18 @ 17:38:34
URL: http://www.nemensi.com
Postat av: Mufflon

Du behöver inte gå på fettdiet peter, du är redan så jävla fin.



Jag är för övrigt jävligt sugen på presentkort på Nk och parfymer, kan inte ni alla gå in på Tomics blogg och tävla i mitt namn? Schyssta? Jag har själv inte gått in på hans blogg för det är under min värdighet, men hey.

2008-11-18 @ 17:43:14
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Shaz

Men Mufflon, jag döper om mig till Tomic, kallar mig dum i huvet och gör egen parfym till dig!! Jag ska gå till Nk och läsa på innehållsförteckningen på parfym och sen göra egen.. hur svårt kan det vara. Kan idiotTomic kan jag! :D

2008-11-18 @ 18:41:05
Postat av: Osto

Läste Tomics inlägg som ditt svar på Idas fråga om hur det skulle genomföras. Damn vad seriöst, och korkat, tänkte jag innan jag såg att det var reklam från annan blogg.



Men seriöst ät pommes till allt du äter. Som side-dish till allt, så löser du det.

2008-11-18 @ 20:16:57
Postat av: Mufflon

It's a deal, olle! Om du rör ihop slubbet så lovar jag att smeta det på min kropp varje morgon.

2008-11-18 @ 21:43:58
URL: http://salenko.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0