You want some cheese with that wine?
Vi är många som tigit länge för att slippa hatattackerna från notoriska fildelare. De folkvalda fegade ur som opinionsbildare i upphovsrättsdebatten. Vi upplever att det politiska ansvaret brustit. Få svenska beslutsfattare vågade stå upp mot piraterna som tog sig rätten att gratis använda det som andra skapat. Även vi artister och författare har varit tysta länge för att slippa påhopp och hatattacker från den lilla men högljudda piratgruppen. Låt nu regeringens lagförslag bli startpunkten för en debatt om upphovsrätten och kulturskaparnas rätt att skörda frukterna av eget arbete.
Jag tycker detta på något sätt är ett utvecklingssteg, men alla gamla artister, som skrivit under artikeln, vill att det ska vara "som det var förr" när ingen kunde dela filer, för det gick helt enkelt inte. Nu har utvecklingen rusat fram i en otrolig fart och det gäller att anpassa sig. Detta ställer enorma krav på artister och producenter. Nu får man komma på nya sätt att slåss om potentiella "köpare". Det tycker jag är bra, i en sån här bransch.

Jag skrev först en skitlång kommentar här, men sen tänkte jag att jag när det blir så mycket så använder jag nog min egen blogg till att få utlopp för alla mina tankar och idéer istället för att ta upp massa plats här, hehe.
Så jag nöjer mig med att säga:
Bra skrivet!
Tackar! :D Ja, skriv du med!
Det var men en massa gnäll ja. Get with the fucking program. Såg inte E-type på denna listan dock. Är han död?
Ja, bra skrivet!
Osto: Jag tror det. Jag har inte sett honom på flera dagar iaf.
Grejen är att piratkopiering har förekommit rejält mycket längre än vad fildelning har. Redan på 80-talet skrev verkligen folk på sina skivor att "Piratkopiering dödar musikbranschen!!!" i hopp om att folk skulle sluta kopiera. Och se på fan, musikbranschen är idag livskraftig trots allt. Även på den gamla goda tiden, innan fildelning tjänade artister sina största pengar på konserter, inte skivförsäljning. Skivbolagen däremot gjorde stora pengar på att förmedla skivor från artister till kunder.
En annan aspekt som är lite intressant är synsätt. Ser man musik som konst, eller som en vara? Jag personligen ser musik som konst, jag tycker inte att det är nåt man ska hålla på med för att tjäna pengar, givetvis är det ett plus om folk kan hålla på med det på heltid men när folk gör konst med inkomst som största syfte, då blir det som det blir. Kasst i allmänhet. Ser man det däremot som en vara som vilken som helst, som en liter mjölk, då är saken en helt annan. Dock är det rätt viktigt att inse att intellektuella varor inte är som fysiska varor. Att kopiera är INTE samma sak som att stjäla, som Shaz skriver, bara för att nån kopierar nåt betyder inte att de skulle ha betalat för det från första början....
Precis, det handlar ju mer om att musikbolagen går back på detta. Men å andra sidan är deras roll också ganska förlegad, iaf hur de väljer att förvalta den idag. Hade bolagen varit smarta och arrangerat om sin roll(vilket givetvis betyder mindre pengar so it's never gonna happen anyways), är jag övertygad om att de hade kunnat ta del av dagens marknad på ett sätt som gynnat artisten till större del och dem också, istället för att blöda pengar på att jaga skuggor.
Så nu samlas lite före-dettingar som lever på räntan av greatest hits och liknande och dricker vin tillsammans. Good for them. Joey Tempest?! Han är väl död iaf?
Skönt att se att alla är på samma tåg så att säga. Bröderna Rongedal är def döda! Eller var det att de sög så in i bomben?