Min första dag ute i verkligheten.

Igår var jag och praktiserade på Centrallasarettet i växjö! Jag var på avdelning 4, Medicinavdelning med främst strokpatienter, även lite MS osånt. En neurologisk avdelning helt enkelt. På ett sätt fick jag en liten ahaupplevelse, för det var massor som jag inte visste jag skulle göra. Det var självklart mycket patientkontakt, medicinhantering osv. Det mest spännande var nog mötet innan rond med läkarna. En överläkare (som hette Link!) en läkare, en underläkare, en sjuksköterska (min handledare) och en undersköterska och sen jag och min klasskamrat Tobias. Man gick igenom journaler ihop, tittade på röntkenbilder genom en väggprojektor och de pekade, förklarade och sa massor med saker jag så gärna ville förstå! ;) Här är en blödning, men den ska få vila lite, för det är lättare att operera i ett senare staduim. Vi sänker hennes dos av hexasyperlifium med 75mg för bättre resultat osv. Det var skitspännande! Sen rondade vi allihop, stackars patienter fick ligga inför 7 personer som kom tågande. Jag, med min enorma kunskap inom området, fick hålla i alla journaler till läkaren. Det ni! :D
Vi såg två killar på hela dagen (förutom läkaren och underläkaren då). En jobbade faktiskt på denna avdelning, en annan såg vi vid fikat. Överläkaren var kvinna. Det dominerade antalet kvinnor resulterade i att det endast låg "se och hör"-tidningar i fikarummet. Men men... Det var iallafall en jättekul dag och jag ser fram emot nästa praktik som kommer i termin två, men då är det 10 veckor! 5 veckor på vårdcentral och 5 veckor på äldreboende. Jag vet inte vart jag ska vara ännu, men jag får inte vara på vårdcentralen Teleborg, så ni slipper mig där. Hoppas jag får vara på äldreboendet brevid vårt hus, det skulle vara soft =)

Nu ska jag skriva klart lite till mitt seminarium vid kl 13, sen är det bara en liten tenta med, sen är första kursen klar! Sen blir det anatomi! Det är jag fett bra på! Scrotum Pendulae! (hängpung på latin!)



/Olle

Kommentarer
Postat av: Ida

Säg som det är, du älskade att det bara fanns se och hör så du kan uppdatera dig på allt vad kändisarna gör!

2008-09-23 @ 15:54:36
URL: http://www.nemensi.com
Postat av: The Shaz

Mmmm, okdå! Jag läste tex att Prins Carl Filip var en gentleman som plockade upp sin hunds bajs. Det är nyheter det!

2008-09-23 @ 20:30:23
URL: http://shazbot.blogg.se/
Postat av: Dase

MEDIIIIC!!!

2008-09-25 @ 13:15:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0