Iv'e got a PhD. Pretty Huge Di....!

För efter min, kanske något korta, tid inom vården så har jag insett att Läkare (till 90%) är arroganta asociala rövhål! De är avbryter, tror att världen kretsar kring dem och deras schema, bryter regler och gör inte speciellt mycket arbete i förhållande till andra yrken inom vården. Enda skillnaden är att de har en jävla lång utbildning så att de måste ha en medellön på 51.000kr/mån. Jag känner inte många läkare men jag tror nästan att alla ni som läser har haft encounters med läkare som ni tycks betett sig illa eller oproffsigt? Senast idag rondade jag med en läkare som använde orden: "Ja, hon har ont, men det skiter jag i, vad ska jag göra?" jag lämnar detaljerna om fallet i fråga osagda. Läkarna väljer ofta bort att göra en del saker som är deras jobb, som tex att informera patienterna om deras diagnoser. Skiter läkaren i detta är det ju ingen som ringer dem och säger: Kom hit och gör ditt jobb nu. Utan då tar en sjuksköterska vid och gör det istället. Läkarna kan komma till en avdelning och "ronda" utan att ens gå in till patienten? På sjuksköterskeutbildningen säger man tom ordagrant att man får lixom vara patientens "advokat". Inför vem? Läkaren såklart! Redan där är det ju fail som fan då man skapar parter som jobbar emot varann.

...men...


fy faan vad jag skulle ge mycket för att få bli ett arrogant, asocialt rövhål! Fy fan va najs! En natt på avdelningen jag jobbar händer följande. En inneliggande patient är inte helt förtjust i en ssk som jobbar hos oss. Under natten när ssk delar medicin till patienter får hon inte liv i just denna patient. Patienten ter sig svårväckt och ssk delar vidare för att sedan  komma tillbaka till denne patient. Nu reagerar patienten inte ens på de klassiska åtgärderna för att se om någon är medvetslös (dra knogar hård mot bröstet, trycka på nagelband osv) Ssk drar igång akutlarm och MIG-team kommer springande (MIG = Mobil IntensivvårdsGrupp) I ett MIG-team finns alltid en narkosläkare el annan läkare från intensivvårdsavdelningen. Narkosläkaren, i detta fall, går fram till patienten, tittar på denne i 2 sekunder, tar tag i patientens hand, lyfter upp den och släpper den rakt ner, sätter sitt ansikte nära patientens och i en hastig rörelse slänger han fram sin egen hand mot patientens ansikte. Han vänder sig sedan om och börjar packa ihop sina saker och säger... "Du kan stänga av larmet, han bara fejkar, var det nått annat?" Så jävla iskallt, så jävla ballt. Jag får lite gåshud... De där stressiga situationerna, där man ändå behåller lugnet, gillar jag. Jag ska bli ambulanssjuksköterksa, det är ingen tvekan om det. Frågan är bara om jag nöjer mig med det? Det gör jag kanske, tills Tomas kommer hit och berättar "att om man är kirurg får man ha mjukisbrallor hela dagen och får en lön som överstiger 50 lax!" Även om det tar mig 4år att komma in på linjen är jag färdig AT-läkare när jag är 40. Då har jag ändå 25 år till att jobba. Tanken är otroligt frestande.


Nu måste jag gå och sova. Imorrn ska jag fan köra ambulans! Wish me luck!

/Olle

Kommentarer
Postat av: Mufflon

Awesome!! Jag ska bli en så jävla dryg läkare så det hajjar du inte alltså! Vissa veckor tänker jag inte ens komma till jobbet, jag bara ringer och säger att jag behöver tid att göra av med alla pengar de ger mig.

2010-05-25 @ 08:11:01
URL: http://salenko.blogg.se/
Postat av: Per

smock House!

2010-05-26 @ 18:11:44
URL: http://naifuzan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0